Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія. – 2022. – Вип.23. – С. 1-139
Marakhovska Nataliia
Candidate of Sciences (PhD, Education), associate professor of Italian Philology Department, Mariupol State University, graduate student in the Cultural Studies Programme, Kyiv
Mariupol State University, Kyiv.
The role of ukrainian contemporary sacred music for constructing transformative competencies of students from war-affected areas
Анотація The present study aims to explore the educational potential of Ukrainian contemporary sacred music which has its unique development trajectory in the Ukrainian culture. Being incorporated into academic curriculum Ukrainian contemporary sacred music is an essential component of the transformative learning. The phased implementation of the transformative learning process within the STAR Framework (Sensitising, Taking Action, and Reflection) designed by M. Mcallister, has been carried out for Humanities Majors of Mariupol State University. The results of qualitative research show positive effect of such integration on constructing transformative competencies (creating new value, reconciling tensions and dilemmas, taking responsibility) of students with war-related experience.
Ключові слова: Ukrainian contemporary sacred music, transformative competencies, HEI students
Бібліографічний список
Александрова, Н.К., 2008. Літургічна музика як жанрово-стильовий феномен у творчості вітчизняних композиторів кінця ХХ – початку ХХI століття. Кандидат наук. Автореферат. Одеська державна музична академія ім. А.В. Нежданової
Болгарський, А., 2009. Духовна музика в соціокультурному просторі третього тисячоліття. Ставропігійські філософські студії, 3. с.143-152.
Корній, Л., 2010. Проблема національного в українській духовній музиці різних історичних періодів. Мистецтвознавство України, 11, с.33-37
Ткаченко, А.І., 2010. Духовні твори сучасних українських композиторів: до проблеми переосмислення канонічних традицій. Музичне мистецтво, 10. с.165-173.
Чепіга, В.Т. та Чугай, С.М., 2013. Українська духовна музика як історико-культурний та виховний феномен. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Сер.: Педагогічні науки, 13(2), с.276-283.
Blair, E., 2015. A reflexive exploration of two qualitative data coding techniques. Journal of Methods and Measurement in the Social Sciences, 6(1). pp.14-29.
Bradshaw, M., Ellison, Ch.G., Fang, Q. and Mueller, C., 2015. Listening to Religious Music and Mental Health in Later Life. The Gerontologist, 55(6), pp.961-971. DOI: 10.1093/geront/gnu020
Duley, M., 2016. Performing Sacred Music Today: Context and Culture. Journal of Religion, Education and the Arts, 10: Sacred Music: Perspectives on Performance, pp.1-13. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.699388
Infinito, J., 2003. Jane Elliot meets foucault: The formation of ethical identities in the classroom. Journal of Moral Education, 32, pp. 67-76. DOI: 10.1080/0305724022000073347
Lang, M, Mitkidis, P, Kundt, R, Nichols, A, Krajčíková, L, and Xygalatas, D., 2016. Music As a Sacred Cue? Effects of Religious Music on Moral Behavior. Frontiers in Psychology, [online] 7. Available at: <https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2016.00814/full> DOI: 10.3389/fpsyg.2016.00814 [Accessed 29 June 2020].
Mahoney, S. and Schamber, J., 2011. Integrative and deep learning through a learning community: a process view of self. Journal of General Education, 60(4), pp.234-247. DOI: 10.1353/jge.2011.0021
Mcallister, M., 2011. STAR: A Transformative Learning Framework for Nurse Educators. Journal of Transformative Education, 9(1), pp.42-58. DOI: 10.1177/1541344611426010
Oleksiuk, O. and Koval, A., 2020. Герменевтичний аналіз музичного твору як чинник формування методичної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва. В:
O. Oleksiuk and A. Koval, eds. Theoretical and practical aspects of the development of the European Research Area. 2nd ed. Riga, Latvia: Baltija Publishing, pp.120-139. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-588-53-2-20
Perrine, W.M., 2017. Bauchman v. West High School Revisited: Religious Text and Context in Music Education. Philosophy of Music Education Review, 25(2), pp.192-213. DOI: https://doi.org/10.2979/philmusieducrevi.25.2.06
Rahman, M.M., and Hoque, A.M., 2017. Transformative Learning: a Concept and Powerful Vision for Adult Education. Anwer Khan Modern Medical College Journal, 8(2), pp.128-131. DOI: https://doi.org/10.3329/akmmcj.v8i2.33670
Shopenhauer, A., 1966. The World as Will and Representation. Vol. 1. New York: Dover Publications.
Tsimane, T.A. and Downing, C., 2019. Transformative learning in nursing education: A concept analysis. International journal of nursing sciences, 7(1), pp.91-98. DOI: 10.1016/j.ijnss.2019.12.006
ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
Marakhovska N. The role of ukrainian contemporary sacred music for constructing transformative competencies of students from war-affected areas / N. Marakhovska // Вісник Маріупольського державного університету. Сер.: Філософія, культурологія, соціологія. – 2022. – Вип. 23. – С. 75-85.
Harvard Referencing Style
Marakhovska, N., 2022. The role of ukrainian contemporary sacred music for constructing transformative competencies of students from war-affected areas. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Fìlosofìa, kulturologìa, socìologìa, 23, pp. 75-85.