Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія. – 2021. – Вип.21. – С. 1-139
Холодинська Світлана Миколаївна
доктор культурології, доцент, завідувачка кафедри філософських наук та історії України.
Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет»
[email protected]
«Науково-реальна естетика» як «особлива сфера філософського знання»: сучасний погляд
Анотація У статті розглянуто процес становлення та розвитку концепції «науково-реальна естетика», яка вважається одним із теоретичних «проривів» французької гуманістики першої половини ХХ століття. Означений період відомий складним, подекуди вкрай суперечливим станом французької філософії, на теренах якої перетнулися інтереси позитивізму, інтуїтивізму, неотомізму, персоналізму та екзистенціалізму. В цих умовах естетика опинилася на маргінесах гуманітарного знання, що спонукало групу теоретиків запропонувати нове бачення естетичної проблематики, водночас, залишаючи її в просторі філософії.
Відтворено як процес формування «науково-реальної естетики», так і теоретичний внесок кожного з прихильників цієї концепції в «розбудову» естетичного знання. При цьому підкреслено, що представники означеної концепції наголошували на необхідності введення в теоретичний ужиток низки нових понять, які «зруйнують» філософсько-умоглядний підхід до осмислення естетичної проблематики. Здійснено аналіз впливу позицій «науково-реальної естетики» на осмислення творчого процесу митця, котрий здатний запропонувати нові шляхи в розвитку мистецтва.
Ключові слова: філософія, естетика, «науково-реальна естетика», структурні елементи художнього твору, «нова реальність», досвід моделювання видів мистецтва, philosophy, aesthetics, “scientific and realistic aesthetics”, structural elements of creative work, “new reality”, experience of modelling the kinds of art
Бібліографічний список
Банфи, А., 1989. Философия искусства. Пер. с итал. Г.П. Смирнова. Москва: Искусство.
Ірдиненко, К. О., 2004. Концепція мистецтва Р. Байє : філософсько-естетичний аналіз. Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності, 13, c.101–105.
Ірдиненко, К.О., 2005. Філософсько-естетична думка Франції ХХ ст. : проблема створення наукової естетики. Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності, 15, c.143–147.
Кучерюк, Д.Ю., 2010. Естетика як метатеорія мистецтва. В: Л.Т. Левчук, В.І.Панченко, О.І. Оніщенко, Д.Ю. Кучерюк. Естетика. 3-тє вид. Київ: Центр учбової літератури, с.121–164.
Левчук, Л.Т., 1997. Західноєвропейська естетика ХХ століття. Київ: Либідь.
Левчук, Л.Т., 2010. Предмет естетики. В: Л.Т. Левчук, В.І.Панченко, О.І. Оніщенко, Д.Ю. Кучерюк. Естетика. 3-тє вид. Київ: Центр учбової літератури, c.4–32.
Оніщенко, О.І., 2010. Видова специфіка мистецтва в контексті естетичної теорії. В: Л.Т. Левчук, В.І.Панченко, О.І. Оніщенко, Д.Ю. Кучерюк. Естетика. 3-тє вид. Київ: Центр учбової літератури, c.232–266.
Bayer, R., 1933. L`esthetique de la Grace. Paris: Alcan.
Цитування
ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
Холодинська С. М. «Науково-реальна естетика» як «особлива сфера філософського знання»: сучасний погляд / С. М. Холодинська // Вісник Маріупольського державного університету. Сер.: Філософія, культурологія, соціологія. – 2021. – Вип. 21. – С. 74-83.
Harvard Referencing Style
Kholodynskaya, S., 2021. «Naukovo-realna estetyka» yak «osoblyva sfera filosofskoho znannia»: suchasnyi pohliad [“Scientific and realistic aesthetics” as “a specific sphere of philosophy”: contemporary view]. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Fìlosofìa, kulturologìa, socìologìa, 21, pp. 74-83.