Анотація Українська музична естрада є явищем, що відображує зміни культурно-ціннісних орієнтирів суспільства. В радянському союзі розвиток естради здійснювався під жорстким контролем цензури, яка обумовлювала можливість рухатись лише у заданому векторі музичної творчості. Всі здобутки закордонної поп-музики були під забороною. Після здобуття Україною незалежності відбувається процес сприйняття тематики, стилів, жанрів, що були притаманні для американської поп-сцени. Аналіз пісень виявляє надання переваги любовній тематиці, яка домінує у більшості ліричних пісень. Тема кохання займає центральне місце в піснях, які очолювали різноманітні хіт-паради за останні 50 років. Зважаючи на те, що поп-музика створюється для досягнення комерційного успіху, змалювання кохання та нерозділеного кохання є надзвичайно привабливим для будь-якої аудиторії. Внаслідок поширення глобалізації в українській естраді відбуваються два протилежні процеси. Наявне прагнення до створення стандартизованого (американізованого) музичного продукту та унікально-етнічного. Саме другий тип музичної продукції асоціюється із становленням національного продукту, в якому можуть бути наявними фольклорні мотиви, інструментарій тощо. Стабільним чинником виявляється розвиток любовної тематики та використання стилів, які виникли в закордонному просторі. Натомість серед останніх тенденцій, що можна віднести до нових віянь, є поширення в українській естраді патріотичної тематики та формування національного забарвленого контенту.
Ключові слова:
українська естрадна музика, пісня, тематика, національний, ідентичність, продукт, глобалізація; Ukrainian pop music, song, theme, national, identity, product, globalization.
Бібліографічний список
Бурлака, А. В., 2022. Прагнення до культурної ідентичності на прикладі сучасних українських естрадних пісень. В: Київський національний університет культури і мистецтва. Актуальні питання, проблеми та перспективи розвитку гуманітарних наук у сучасному соціокультурному просторі. Матеріали Всеукраїнської науково–практичної конференції аспірантів, здобувачів, магістрів. Київ, 8–9 квітня 2022 р. Київ : Вид. центр КНУКіМ, с. 144–147.
Кирієнко, О. Ю., 2013. Цензура в Україні. В: В. А. Смолій (голова) та ін. (ред.). Енциклопедія історії України : Т. 10: Т–Я [НАН України. Інститут історії України]. Київ: Наукова думка. [online]. Доступно: <http://www.history.org.ua/?termin=tsenzura_v_ukrajini> (дата звернення 05.05.2022).
Осипенко, В. В., 2018. Народнопісенна традиція у виконавській практиці сучасних українських естрадних співаків. World Science, 3(31), vol. 6, c. 38–42.
Тормахова, А. М., 2022. До проблеми взаємодії мистецтва та політики в контексті сучасної культури. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал, 2, с. 64–68.
Fukuyama, F., 2018. Identity: The Demond for Dignity and Politics of Resentment. New York: Farrar, Straus and Giroux, 193 p.
Gioia, T., 2015. Love Songs: The Hidden History. New York: Oxford University Press.
Цитування
ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
Бурлака А. В. Шляхи розвитку української музичної естради: від наслідування до становлення національного контенту / А. В. Бурлака // Вісник Маріупольського державного університету. Сер.: Філософія, культурологія, соціологія. – 2022. – Вип. 24. – С. 14–20.
Harvard Referencing Style
Burlaka, A. V., 2022. Shliakhy rozvytku ukrainskoi muzychnoi estrady: vid nasliduvannia do stanovlennia natsionalnoho kontentu [The development of the Ukrainian variety art: from imitation to the establishment of national content]. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Fìlosofìa, kulturologìa, socìologìa, 24, pp. 14–20.