Вівторок, 16.04.2024, 20:04 | RSS | Вітаю Вас Гість
Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
Вісник Маріупольського державного університету
Серія: Філософія, культурологія, соціологія
Bulletin of Mariupol State University
Головна | Каталог статей
Меню сайту
Категорії розділу
Випуск 23 [19]
Випуск 24 [18]
Site menu
ПОСИЛАННЯ
  • Сайт Маріупольського державного університету
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Право
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Економіка
  • Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Історія та політологія
  • Пошук


    Marakhovska Nataliia
    Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія. – 2022. – Вип.23. – С. 1-139

    Marakhovska Nataliia
    Candidate of Sciences (PhD, Education), associate professor of Italian Philology Department, Mariupol State University, graduate student in the Cultural Studies Programme, Kyiv
    Mariupol State University, Kyiv.

    The role of ukrainian contemporary sacred music for constructing transformative competencies of students from war-affected areas

    DOI 10.34079/2226-2849-2022-12-23-75-85

    [ download pdf ]

    С. 75-85

    Анотація
    The present study aims to explore the educational potential of Ukrainian contemporary sacred music which has its unique development trajectory in the Ukrainian culture. Being incorporated into academic curriculum Ukrainian contemporary sacred music is an essential component of the transformative learning. The phased implementation of the transformative learning process within the STAR Framework (Sensitising, Taking Action, and Reflection) designed by M. Mcallister, has been carried out for Humanities Majors of Mariupol State University. The results of qualitative research show positive effect of such integration on constructing transformative competencies (creating new value, reconciling tensions and dilemmas, taking responsibility) of students with war-related experience.

    Ключові слова: Ukrainian contemporary sacred music, transformative competencies, HEI students

    Бібліографічний список

    Александрова, Н.К., 2008. Літургічна музика як жанрово-стильовий феномен у творчості вітчизняних композиторів кінця ХХ – початку ХХI століття. Кандидат наук. Автореферат. Одеська державна музична академія ім. А.В. Нежданової

    Болгарський, А., 2009. Духовна музика в соціокультурному просторі третього тисячоліття. Ставропігійські філософські студії, 3. с.143-152.

    Корній, Л., 2010. Проблема національного в українській духовній музиці різних історичних періодів. Мистецтвознавство України, 11, с.33-37

    Ткаченко, А.І., 2010. Духовні твори сучасних українських композиторів: до проблеми переосмислення канонічних традицій. Музичне мистецтво, 10. с.165-173.

    Чепіга, В.Т. та Чугай, С.М., 2013. Українська духовна музика як історико-культурний та виховний феномен. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Сер.: Педагогічні науки, 13(2), с.276-283.

    Alotaib, N.M., 2021. Future Anxiety Among Young People Affected by War and Armed Conflict: Indicators for Social Work Practice. Frontiers in Sociology, [online] 6. Available at: <https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fsoc.2021.729811/full> DOI: https://doi.org/10.3389/fsoc.2021.729811 [Accessed 25 June 2022].

    Blair, E., 2015. A reflexive exploration of two qualitative data coding techniques. Journal of Methods and Measurement in the Social Sciences, 6(1). pp.14-29.

    Bradshaw, M., Ellison, Ch.G., Fang, Q. and Mueller, C., 2015. Listening to Religious Music and Mental Health in Later Life. The Gerontologist, 55(6), pp.961-971. DOI: 10.1093/geront/gnu020

    Breen, R., 2017. Responding to the Global Youth Crises. Global Business Coalition for Education, [online] March 28. Available at: <https://gbc-education.org/responding-to-the-global-youth-crisis/> [Accessed 25 June 2022].

    Chen, Y., Xu, H., Liu, C., Zhang, J. and Guo, C., 2021. Association Between Future Orientation and Anxiety in University Students During COVID-19 Outbreak: The Chain Mediating Role of Optimization in Primary-Secondary Control and Resilience. Frontiers in Psychiatry, [online] 12. Available at: <https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2021.699388/full#B2> DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.699388 [Accessed 28 June 2022].

    Duley, M., 2016. Performing Sacred Music Today: Context and Culture. Journal of Religion, Education and the Arts, 10: Sacred Music: Perspectives on Performance, pp.1-13. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.699388

    Infinito, J., 2003. Jane Elliot meets foucault: The formation of ethical identities in the classroom. Journal of Moral Education, 32, pp. 67-76. DOI: 10.1080/0305724022000073347

    Lang, M, Mitkidis, P, Kundt, R, Nichols, A, Krajčíková, L, and Xygalatas, D., 2016. Music As a Sacred Cue? Effects of Religious Music on Moral Behavior. Frontiers in Psychology, [online] 7. Available at: <https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2016.00814/full> DOI: 10.3389/fpsyg.2016.00814 [Accessed 29 June 2020].

    Mahoney, S. and Schamber, J., 2011. Integrative and deep learning through a learning community: a process view of self. Journal of General Education, 60(4), pp.234-247. DOI: 10.1353/jge.2011.0021

    Mcallister, M., 2011. STAR: A Transformative Learning Framework for Nurse Educators. Journal of Transformative Education, 9(1), pp.42-58. DOI: 10.1177/1541344611426010

    OECD. 2019. Transformative Competencies for 2030. OECD Future of Education and Skills 2030 Concept Note. [online] Available at: <https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/transformative-competencies/Transformative_Competencies_for_2030_concept_note.pdf> [Accessed 25 June 2022].

    Oleksiuk, O. and Koval, A., 2020. Герменевтичний аналіз музичного твору як чинник формування методичної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва. В:

    O. Oleksiuk and A. Koval, eds. Theoretical and practical aspects of the development of the European Research Area. 2nd ed. Riga, Latvia: Baltija Publishing, pp.120-139. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-588-53-2-20

    Perrine, W.M., 2017. Bauchman v. West High School Revisited: Religious Text and Context in Music Education. Philosophy of Music Education Review, 25(2), pp.192-213. DOI: https://doi.org/10.2979/philmusieducrevi.25.2.06

    Rahman, M.M., and Hoque, A.M., 2017. Transformative Learning: a Concept and Powerful Vision for Adult Education. Anwer Khan Modern Medical College Journal, 8(2), pp.128-131. DOI: https://doi.org/10.3329/akmmcj.v8i2.33670

    Shopenhauer, A., 1966. The World as Will and Representation. Vol. 1. New York: Dover Publications.

    Stenberg, L., 2019. OECD Learning Compass 2030 Transformative Competencies: Taking Responsibility. OECD Future of Education and Skills 2030: Thought Leader written statement. [online] Available at: <https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/transformative-competencies/Thought_leader_written_Steinberg.pdf> [Accessed 25 June 2022].

    Tsimane, T.A. and Downing, C., 2019. Transformative learning in nursing education: A concept analysis. International journal of nursing sciences, 7(1), pp.91-98. DOI: 10.1016/j.ijnss.2019.12.006

    Yamanaka, Sh., 2019. OECD Learning Compass 2030. Transformative Competencies: Creating New Value. [online] Available at: <https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/transformative-competencies/Thought_leader_written_statement_Yamanaka.pdf> [Accessed 25 June 2022].


    Цитування

    ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
    Marakhovska N. The role of ukrainian contemporary sacred music for constructing transformative competencies of students from war-affected areas / N. Marakhovska // Вісник Маріупольського державного університету. Сер.: Філософія, культурологія, соціологія. – 2022. – Вип. 23. – С. 75-85.

    Harvard Referencing Style
    Marakhovska, N., 2022. The role of ukrainian contemporary sacred music for constructing transformative competencies of students from war-affected areas. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Fìlosofìa, kulturologìa, socìologìa, 23, pp. 75-85.

    Категорія: Випуск 23 | Додав: Marina (26.05.2022)
    Переглядів: 169 | Теги: Ukrainian contemporary sacred music, transformative competencies, HEI students | Рейтинг: 0.0/0
    Всього коментарів: 0

    Copyright © 2024

    Веб-дизайн, технічна підтримка та адміністрування: Белла Марина Віталіївна [email protected]

    Конструктор сайтів - uCoz