Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія. – 2021. – Вип.22. – С. 1-139.
Тернова Марина Володимирівна кандидат філософських наук, доцент кафедри суспільних наук
Київський національноий університет театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого
Анотація Стаття присвячена аналізу теоретичної спадщини англійських класицистів, яка посіла помітне місце в історії одного з важливих етапів європейського культуротворення. Зазначено, що охопивши складний період між XVI – початком XIX століття, класицизм продемонстрував сталість і естетичних, і художніх засад, спираючись на які розвивалися різні класицистичні моделі.
Аргументовано, що серед італійської, французької, німецької моделей класицизму, англійська вирізнялася цілісністю та масштабністю. Окрім цього, маючи в означений період незначні контакти з іншими країнами, англійська класицистична спадщина сформувалася як самобутній та самоцінний феномен, що виявився не тільки в поезії та драматургії, а й низці інших видів художньої творчості. Саме це дозволяє наголосити на естетико-мистецтвознавчому аспекті, який надав цілісності теоретичній спадщині англійських класицистів.
Підкреслено, що застосування у статті персоналізованого підходу, дозволило виявити особистісний внесок кожного з представників англійського «руху класицистів» у загальний процес «розбудови» європейського культурного простору.
Ключові слова: Англійська модель класицизму, автор і час, естетика, мистецтвознавство, трагічне (драма), комічне, поезія, драматургія, «декоративний стиль», цілісність, English model of classicism, author and time, aesthetics, art history, tragic (drama), comic, poetry, dramatic art, “Decorated style”, integrity
Бібліографічний список
Джонсон, Б., 1980. Заметки или наблюдения над людьми и явлениями, сделанные во время ежедневного чтения и отражающие своеобразие отношения автора к своему времени. В: Н.П. Козлова, ред. Литературные манифесты западноевропейских классицистов: Москва: Издательство Московского университета, с.174 – 201.
Драйден, Дж., 1980. Эссе о драматической поэзии. В: Н.П. Козлова, ред. Литературные манифесты западноевропейских классицистов: Москва: Издательство Московского университета, с.202 – 246.
Олейник, В.Т., 1980. Комментарии к работам Ф. Сидни, Б. Джонсона, Дж. Драйдена. В: Н.П. Козлова, ред. Литературные манифесты западноевропейских классицистов: Москва: Издательство Московского университета, с.530 – 549.
Оніщенко, О.І., 2017. «Сміх Циклопа» як модель комічного Б. Вербера: потенціал теоретико-практичного паритету. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, 20, с.142 – 149. DOI: https://doi.org/10.34026/1997-4264.20.2017.221369
Панченко, В.І., 2010. Історичні закономірності художнього розвитку. В: Л.Т. Левчук, ред. Естетика. Київ: Центр учбової літератури, с.314 – 364.
Сидни, Ф., 1980. Защита поэзии: манифест. В: Н.П. Козлова, ред. Литературные манифесты западноевропейских классицистов: Москва: Издательство Московского университета, с.133 – 174.
Цитування
ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
Тернова М. В. Теоретична спадщина англійських класицистів: естетико-мистецтвозначий аспект / М. В. Тернова // Вісник Маріупольського державного університету. Сер.: Філософія, культурологія, соціологія. – 2021. – Вип. 22. – С. 118-128.
Harvard Referencing Style
Ternova, M., 2021. Teoretychna spadshchyna anhliiskykh klasytsystiv: estetyko-mystetstvoznachyi aspekt [Theoretical heritage of English classicists: art history aspect]. Vìsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Fìlosofìa, kulturologìa, socìologìa, 22, pp.118-128.