Вісник Маріупольського державного уніерситету. Серія : Філософія, культурологія, соціологія. – 2019. – Вип. 17. - С. 14-22
Волкова Галина Вікторівна Викладач. Одеська національна Музична академія імені А. В. Нежданової. Аспірант Національної Академії керівних кадрів культури і мистецтв.
Ритуально-містичний принцип виразності оперного дійства і складових його драматургії
Анотація У статті розглянуто оперний жанр, як ніякий інший, демонструє зв‟язок з церковно-ритуальним початком як в сюжетах, так і в сюжетно-асоціативних побудовах опер-містерій, опер-притч, опер-пасіонів і т.п. Вважаючи на провідний напрям оперної творчості в ХХІ столітті, відзначаємо особливо її сполученість з містерією, знаходимо чіткий зв‟язок опери з ритуальністю – і перш за все у творчості широко визнаних оперних майстрів Тан Дуна та Ісанга Юна, які привнесли в європейську оперність (вперше в історії цього жанру!) східні накопичення вибудови сюжету і самої сценічної поведінки, манери співу за ознаками обрядово-ритуальних основ. Яскравим свідченням ритуалізації європейського оперного театру виступає відродження фальцетного співу, що прийшов із глибин церковно-двірцевої ритуаліки, а у китайському театрі склав сутність виразних якостей голосового звучання.
Ключові слова:ритуал, містерія, пасіон, опера, музична драматургія, стиль в музиці, музичний жанр, ritual, mystery, passion, opera, music dramaturgy, style in music, music genre.
Список використаної літератури
1. Ария // Музыкальная энциклопедия в 6-ти т. / гл. ред. Ю. Келдыш. – Москва, 1973. – Т. 1 : А-ГОНГ. – С. 204 – 207.
2. Асафьев Б. Музыкальная форма как процесс / Б. Асафьев. – 2-е изд. – Ленинград : Музыка. Ленингр. отд-ние, 1971. – 376 с.
3. Дюркгейм Э. Элементарные формы религиозной жизни. Тотемическая система в Австралии / Э. Дюркгейм. – Москва : Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2018. – 736 с.
4. Захарова О. Риторика и западноевропейская музика XVII – первой половины XVIII века / О. Захарова. – Москва : Музыка, 1983. – 77 с.
5. Каминская-Маркова Е. Н. Методология музыкознания и проблемы музыкальной культурологии / Е. Н. Каминская-Маркова. – Одесса : Астропринт, 2015. – 532 с.
6. Кречмар Г. История оперы / Г. Кречмар. – Ленинград : Academia, 1925. – 406 с.
7. Ливанова Т. История западноевропейской музыки до 1789 г. : учебн. / Т. Ливанова. – Москва-Ленинград : Музгиз, 1940. – 815 с.
8. Лосев А. Проблема символа и реалистическое искусство / А. Лосев. – Москва : Искусство, 1976. – 367 с.
9. Лосев А. Эстетика Возрождения / А. Лосев. – Москва : Мысль, 1982. - 623 с. ;
10. Мифологический словарь / гл. ред. Е. М. Мелетинский. – Москва : Сов. энцикл., 1991. – 736 с.
11. Осипова В. Христианско-мистериальный континуум оперного искусства: генезис, эволюция, перспективы : дис... канд. искусствоведения : спец. 17.00.03 / Виктория Александровна Осипова; Одесская гос. музыкальная академия им. А. В. Неждановой. – Одесса, 2003. – 181 с.
12. Стахевич А. Искусство belcanto в итальянской опере XVII-XVIII веков / А. Стахевич. – Saarbrücken : Lambertacad. publ., 2012. – 190 с.
13. Dahlhaus C. Riemanns Mysterienspiele, liturgisches Drama. Passion Musiklexikon in zwei Bände / C. Dahlhaus, E. Brockhaus. – Mainz : Schott’s Söhne, 1979. B. II (L-Z). - S. 195-197, 277.
14. Képek És Jelképek / by P. Cifka; G. Friss; I. Kertész, I. T tfalusi. – Budapest : M ra Ferenc Könyvkiad , 1988. – 205 p.
Цитування
ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
Волкова Г. В. Ритуально-містичний принцип виразності оперного дійства і складових його драматургії / Г. В. Волкова // Вісник Маріупольського державного університету. Серія : Філософія, культурологія, соціологія. – 2019. – Вип. 17. – С. 14-22.
Harvard Referencing Style
Volkova, H. 2019. Ritual-mystic principle of expressiveness in operatic aktion and forming his dramaturgies [Rytualno-mistychnyi pryntsyp vyraznosti opernoho diistva i skladovykh yoho dramaturhii]. Vīsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Fìlosofìa, kulturologìa, socìologìa, 17, s. 14-22.