Вісник Маріупольського державного уніерситету. Серія : Філософія, культурологія, соціологія. – 2019. – Вип. 17. - С. 31-38
Кохан Тимофей Григорович кандидат мистецтвознавства, доцент, заслужений діяч мистецтв України, провідний науковий співробітник. Інститут культурології Національної академії мистецтв України.
[email protected]
Кінознавча модель Жіля Дельоза: досвід культурологічного аналізу
Анотація У статті реконструйовано окремі аспекти кінознавчої моделі відомого французького постмодерніста Жіля Дельоза, котрий у двотомній монографії «Кіно» представив власний погляд як на історію світового кінематографу, так і на суперечливі проблеми. що існували у французькому кінознавстві другої половини ХХ століття.
Підкреслено, що монографія Ж. Дельоза виходить за межі традиційного кінознавства і має всі підстави розглядатися в контексті сучасної культурології з використанням потенціалу культурологічного аналізу, зокрема, таких його чинників як міждисциплінарність, діалогізм, персоналізація – в контексті біографічного методу – та процес «прирощення» нових понять, категорій, формально-логічних структур, які формуються у динаміці розвитку сучасного культурологічного знання, дозволяючи фіксувати «концептуальні перехрестя» культурології, філософії, мистецтвознавства, кінознавства та елементів естетико-психологічного підходу.
Означено, що при багатоаспектності монографії Ж. Дельоза, межі статті вимагають фокусованої уваги на конкретній проблемі, якою виступає проблема образу, оскільки Ж. Дельоз, обґрунтовуючи образ як творчо-пошукову структуру фільму, вводить у теоретичний ужиток низку його типів: «образ – дія», «образ – рух», «образ – емоція», «образ – перцепція», «образ – марення» та ін. Концептуалізація авторської позиції досягається Ж. Дельозом завдяки органічному поєднанню «естетики образу» з практикою створення низки класичних кінострічок.
Ключові слова:культурологія, кінознавство, кінематограф, «концептуальне перехрестя», типологія образу, culturology, film studies, cinematograth, «conceptional cross», typology of image.
Список використаної літератури
1. Аронсон О. В. Язык времени / О. Аронсон // Делѐз Ж. Кино: Кино 1. Образ – движение. Кино 2. Образ – время / Ж. Делез, пер. с фран. Б.Скуротова. – Москва : Ад Маргинем, 2004. – С. 11 – 36.
2. Делѐз Ж., Гваттари Ф. Анти – Эдип: капитализм и шизофрения / Ж. Делѐз, Ф. Гваттари; пер. с фран., послесл. Д. Кралечкина. – Екатеринбург : У-Фактория, 2007. – 672 с.
3. Делѐз Ж. Кино: Кино 1. Образ – движение. Кино 2. Образ – время / Ж. Делез, пер. с фран. Б. Скуротова. – Москва : Ад Маргинем, 2004. – 622 с.
4. Левчук Л. Т. Західноєвропейська естетика ХХ століття : навч. посіб. / Л. Левчук. – Київ : Либідь, 1997. – 224 с.
5. Неупокоєв Р. В. Онтологія мистецтва ігрової ляльки як культурне втілення специфічних засобів виразності / Р. Неупокоєв // Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. – 2018. – Вип. 23. – С. 27–34.
Цитування
ДСТУ ГОСТ 7.1-2006
Кохан Т. Г. Кінознавча модель Жіля Дельоза: досвід культурологічного аналізу / Т. Г. Кохан // Вісник Маріупольського державного університету. Серія : Філософія, культурологія, соціологія. – 2019. – Вип. 17. – С. 31-38.
Harvard Referencing Style
Kohan, T. 2019. Jill Deljoz’s film studies model: the experience of culturological analysis [Kinoznavcha model Zhilia Deloza: dosvid kulturolohichnoho analizu]. Vīsnik Marìupolʹsʹkogo deržavnogo unìversitetu. Serìâ: Fìlosofìa, kulturologìa, socìologìa, 17, s. 31-38.